Fucked up world

Som dagens extremt utseendefixerade samhälle ser ut, så är det inte konstigt att man ibland får en chock av vad som egentligen har börjat ses som normalt. Häromdagen fick jag en sån chock när jag råkade slå över på trean där de visade Americas Next Top Model.

Av de tio deltagarna var nio av dem extremt undernärda till en sådan grad att deras ben var pinnsmala och de saknade alla kurvor som kännetecknar kvinnor, och ändå kommer jag på mig själv säga att den sista deltagaren var "en riktig tjockis". Faktum är att jämför man henne med hur idealkvinnan såg ut för 15 år sen, så hade den tionde deltagaren antagligen setts som jättesmal, och av alla deltagare var hon den enda som hade något som påminde om kvinnliga former.

Vad jag vill komma fram till är att dagens samhälle, och dagens syn på ideal är helt jävla rubbat. Både från männens och från kvinnornas sida. Det sjukaste är ändå att vi bedömer och värderar folk utifrån deras utseende hellre än deras beteende, personlighet och intelligens.

Enligt mig så borde kvinnor som propagerar för size-zero och allt som påminner om den trenden spärras inne och få en rejäl dos av verkligheten. Idealkvinnan ska inte vara en undernärd, deprimerad 40-kilos varelse.

Samtidigt så är det helt sjukt så många som gör "skönhetsoperationer" idag. Silikonläppar, bröstimplantat, näsoperationer och fettsugningar har blivit den nya modegrejen. Folk vill göra om sig för att livet tydligen har blivit en enda stor skönhetstävling. Vad fan hände med "skönhet kommer inifrån", har alla glömt bort det?

Jag förstår såklart varför folk som har varit med i olyckshändelser eller har någon sorts deformering skulle vilja förändra sig för att slippa blickar som folk kan ge, men varför vill tjejer ha större bröst, blondare hår, smalare midja och fastare röv? Varför se ut som alla andra när man kan vara sig själv?

Mänskligheten påstås vara det mest intelligenta liv på jorden, men ibland undrar man fan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0