Profetens Pizzabullar

Först ut i min nya kategori "Recept" är en favorit bland mig och alla mina brödrar (Och alla som nånsin hälsat på)

image6


Mammas pizzabullar:

Det är ett väldigt enkelt recept om man tänker efter. Min älskling och jag gjorde 50 st häromdan och alla var som att ta en tugga ur himmelriket. Vi börjar med ingredienserna:

50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
ca 13 dl mjöl
Ketchup ca 2 dl

Dessutom:
Ost, skinka, bacon, champinjoner, lök eller vad du själv vill ha i din pizzabulle!

Börja med att smälta margarinen i en kastrull och tillsätt mjölken. När det är smält och mjölken och margarinet är blandat ska jästen i, men det ska vara ca 37 grader när ni lägger i jästen. Blanda samtidigt i socker och salt, och rör om. Släng i ett ägg och sen bara packa på mjöl tills degen blir tjock och fin, och inte klibbar.

Låt degen jäsa i en halvtimme ungefär. Under tiden kan du hacka skinka, bacon, lök osv. Riv lite ost med, och sätt på ugnen på 225 grader så den är varm!

När degen har jäst ska du dela den i 2 delar och rulla ut varje del på ett bord eller vilken yta du än vill. Du kan till och med göra det på golvet om det inte är för smutsigt, men då riskerar du en massa oönskade ingredienser som hårstrån, kapsyler, tånaglar, snusprillor mm.

Täck varje del med ketchup och släng sedan på allt det du vill ha i dina pizzabullar. Ta inte för tjockt lager dock, smakar inte lika gott. Släng på en massa kryddor med; pizzakrydda, oregano, basilika, cannabis mm. Upp till var och en vad de gillar!

Rulla ihop hela degen och skär sedan i skivor på 1½-2 cm. Lägg ut på en plåt, låt jäsa i 15-20 minuter innan du penslar och ställer in i ugnen. Ett tips är att slänga på lite riven ost och oregano innan du slänger in alla mästerverken i ugnen.

Låt bullarna stå inne i 10-11 minuter eller så länge du klarar av att låta bli dem, och sedan är det bara att slänga i sig tills du blir mätt och fet! Tro mig, detta är en favorit bland alla, funkar också perfekt om du är bakfull, men rekommenderas att göra dem dagen innan i så fall, annars garanterar jag inget...

image7

Kommentarer
Postat av: sanne

mysig blogg sötis =) jätte goda pizza bullar; ) puss

2007-10-30 @ 23:53:43
URL: http://misswiktur.blogg.se
Postat av: Noblin

Hahah pizzabullar.. recept. So much for the cool Razz :P

2007-10-31 @ 15:01:50
URL: http://jonnanoblin.blogg.se
Postat av: Razz

Nutidens män vet hur man bakar! Och jag är fortfarande cool, no matter what

2007-10-31 @ 20:47:17
URL: http://profetens.blogg.se
Postat av: Noblin

Of course u are :)

2007-11-01 @ 15:57:43
URL: http://jonnanoblin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0